Статии

ФОТОПЕЧАТ В ИНТЕРИОРА

Дата: 14 март 2019Сподели:


Тази технология за декориране на мебелните фронтални елементи и стенните панели не оставя равнодушен нито един човек. Ярки и пъстри декори, които показват най-дребните нюанси на изображението, макроснимки, стилни градски пейзажи и абстрактни картини ще внесат в интериора авангард и съществено ще вдигнат цената на изделията както в естетичен, така и във финансов аспект.


Вариантите за печатане върху мебелните лицеви елементи са няколко:
• Монохромен (черно-бял)
• Пълноцветен
• С бяла подложка
• Растерен
• Плътен, който покрива цялата повърхност
Фотопечатът върху мебелните фронтове не е ново направление, а по-скоро незаслужено лишено от внимание. Още преди двайсетина години тази технология започват да използват производители, които се стремят да предложат на потребителите нов подход – индивидуален дизайн на стандартни предмети. Тези толкова смели решения обаче не предизвикват революция в мебелното производство по-скоро заради недостатъчното внимание към тази технология за декориране на мебели.
Фотопечатът е уникален метод за преобразяване на повърхността, достъпен за изпълнение върху по-голямата част от материалите. За носител на изображението могат да служат гладки стъкла и огледала, синтетични материали и композити, дървесни плочи - МДФ, ПДЧ, шперплат. Основното условие е повърхността да бъде гладка.


Втвърдяване с ултравиолетови лъчи
Получените пълноцветни широкоформатни изображения на всякакви гладки основи се изпълняват с помощта на UV печат. Технологията всъщност е нанасяне върху твърда повърхност на мастила с доста агресивен състав – те размекват слой от основата и се „закрепват” за нея, без да се разтичат и без да попиват. Това гарантира голяма наситеност и яркост на цветовете, а също прави изображението максимално реалистично.
Ултравиолетовите мастила са ново поколение оцветяващи вещества, които не съдържат разтворители. Тяхното запечатване става под въздействие на UV лампи и продължава още известно време след приключване на действието им. Пълната полимеризация зависи от мощността на устройството, което се използва за втвърдяване. Съставът на такива мастила е по-щадящ от този на разтворимите бои за дигитален печат, които съдържат разтворител с токсичен циклохексанон (малко количество от него има дори в съвременните солвентни мастила).
Във формулата на втвърдяващи се с ултравиолетови лъчи мастила освен оцветители и добавки има фотоинициатори, олигомери и мономери. Фотоинициаторите и бензофенонът отговарят за старта на химическата реакция на полимеризация, поглъщат светлината от УВ лампата и преобразуват мастилата в гладък, еластичен филм. Олигомерите са смоли в течен вид, които представляват основната структура на оцветяващото вещество. Освен това задачата им е осигуряване на еластичност, механична здравина, адхезия на изображението. Мономерите са онзи същият „разтворител“, който осигурява процеса на полимеризaция на мастилата. Само че това не е разтворител в чист вид, тъй като мономерите не се изпаряват, а образуват твърд филм, като свързват съставните части на формулата и пигмента. Тяхното количество в общия състав може да достига 90%. За разлика от разтворимите мастила при втвърдяване на ултравиолетовите полимеризацията става почти моментално, като ги превръща в твърдо вещество. Никакви съставки на мастилата не се изпаряват, както при разтворимите, при които мастиленият слой може да направи малка утайка (което пък може да е критично за макроизображението).


Вредни или безвредни
Съставът на ултравиолетовите мастила напълно отговаря на условията за екологичност. Те не съдържат отровни органични разтворители и след втвърдяване нямат миризма, но в течен вид се отнасят към токсичните вещества. В процеса на полагане на изображението се отделя малка миризма, която изчезва след кратко време и до потребителя стига без абсолютно никаква миризма. Отделно си струва да споменем и за високата оптическа плътност на УВ мастилата – те съдържат доста голям процент дребнодисперсни пигменти, осигуряващи минимално светопропускане и качествено предаване на цветовете. В технологията на печата се използват четири основни цвята – СМYК: Cyan (циан - синьо), Magenta (маджента - пурпурночервено), Yellow (жълто), Key или blacK (за черно). Плюс белия и два помощни оттенъка: светлосин и светлорозов. Оцветяващите мастила не прегарят, притежават устойчивост на вода и разтворители и определено механично въздействие (след полимеризация).
Както виждаме, техническите характеристики на оцветяващите разтвори са на висота, но много зависи и от качеството на предоставените изображения.


Източници на изображенията
Изображенията за фотопечата могат да бъдат всякакви – няма ограничения за дизайна. Има няколко основни места, откъдето могат да се заимстват идеи.
Първо - това са общодостъпните фотобанки, които съдържат стотици изображения на различна тематика, стилистика и цветови решения. Фотобанките са безплатни и платени. Последните като правило са по-богати, редовно се допълват и съдържат различни разнопланови снимки.
Фотосток (фотосклад) с удобна навигация ще позволи да се спести време, тъй като не е трудно да се ориентирате в него – достатъчно е да използвате функцията за тематичен подбор. За минус може да се смята твърде голямото количество снимки, които ще се наложи да прегледате, преди да намерите нещо наистина уникално.
Второ – виртуални картинни галерии с подбрани шедьоври на световното изкуство. Оттам могат да се поръчват дигитализирани платна в няколко размера и формата. Колкото по-добро е качеството, толкова по-скъпа ще излезе „рисунката“. Към недостатъците на подобен род хранилища може да се отнесат тяхната тясна специализация и повтаряемостта на тиражираните изображения. В топлистата са Винсент Ван Гог, Едуард Мане, Клод Моне, Казимир Малевич, Василий Кандински и други известни имена.
Трето – специализираните хранилища, в които могат да бъдат намерени всякакви текстури - от кожа на зебра до рисунка на крилете на занзибарски щурец. Текстурите са доста популярни за оформяне на фронтовете, тъй като им придават нещо по-специално и в същото време не претрупват пространството. Към минусите може да се отбележи липсата на ориентираност на поръчителите в предоставения асортимент и неумението да се подбират основи под повърхността. Например за стъклена фасада може да се подбере текстура от слонска кожа, която няма да се вижда добре на гладка, блестяща повърхност.
Четвърто - собствени фотоизображения, които носи поръчителят. Възможностите на печатарските машини са такива, че на кухненска вратичка например може да бъде пренесена снимка на любимото куче, а вратата на шкафа в дневната да се украси с картина от цветята на вилата. Тук основният минус е качеството на предоставените снимки както по технически параметри, така и по композиция, осветление и пр.
И накрая, последното – това са собствените архиви за изображения на самата компания производител, които те предлагат за избор на първо място. За компаниите е много по-удобно да работят с такива архиви, тъй като много снимки вече нееднократно са били използвани, качеството е проверено и печатът не крие никакви изненади. Тази подборка има няколко съществени недостатъка обаче: ексклузивността и индивидуалността на дизайна минават на втори план, а темите многократно се повтарят.


Техническа карта
Главно условие за получаване на качествен печат е точното следване на техническите условия. При различните производители те могат да се различават, но основните параметри за качество на печата са следните:
• Мащаб 1:1;
• Размерът на файла варира в зависимост от възможностите на техниката на производителя (не повече от 500 Мб);
• Разширен файл tiff без слоеве;
• Pdf - цветови модел в CMYK 8-bit;
• Не по-малко от 720-1440 dpi (макар че някои рискуват да взимат изображения със 100-150 dpi);
• Минимум 3 пиксела на 1 мм върху печатаната повърхност.
Готовите изображения се предоставят на цифрови носители. Освен това трябва да са придружени от разпечатка, в която поръчителят посочва името на изображението. Точният му размер, а също размерите на частите, ако се планира рязане. В идеалния случай се прилага и разпечатка на изображението. Приемането на цифровия файл от изпълнителя без допълнителна информация или предварителна проверка на качеството автоматично сваля от него отговорността за резултата.
По правило в производствата има пълна предпечатна подготовка на изображенията, която включва проверка, корекции – при необходимост и разрязване на снимките. Понякога фирмите включват дадена услуга в стойността на изготвянето, но най-често искат за това допълнително заплащане. Много зависи от качеството на предоставения файл. По-голяма работа изискват личните изображения на поръчителя.
При грамотно подредена работа на поръчителя и изпълнителя ще се получи изключителен резултат, който ще привлече вниманието.
КОЛКОТО ПО-ВИСОКО Е КАЧЕСТВОТО НА ИЗОБРАЖЕНИЕТО, ТОЛКОВА ПО-КОНТРАСТНО ЩЕ СЕ ПОЛУЧИ НА ПЕЧАТЪТ. ТОВА Е ВЯРНО И ЗА ЦВЕТОВОТО РЕШЕНИЕ КАТО ЦЯЛО.










Галерия
Още статии

Емблематичното арт кафене Artnewscafé в Пловдив чества осма годишнина от създаването си. Традиционното парти с гост-диджеи ще се състои в деня на Съeдинението и празник на града – шести септември.

Повече

Този метод работи на световно ниво и може да помогне и на българската икономика. Той вече се прилага от малките български дървообработващи фирми, намерили правилния начин да се измъкнат от кризата.

Повече

Знаете ли, че една трета от живота на човек преминава в сън? А знаете ли на какво спите, какво е това, на което полагате тялото си вечер след тежък и продължителен ден?

Повече

Музеят на ИКЕА отвори врати в Eлмхулт, Швеция в края на юни. Той се намира в сградата на първия магазин на компанията, открит през 1958 г.

Повече

Бош Фенс Роудшоу 2016, което започна в началото на м. юни в Благоевград, премина през Стара Загора, Пловдив, Варна и Велико Търново, a тази събота завърши триумфално в Бургас.

Повече

Wood-Mizer разширява продуктовата си гама с два нови модела двулистови заръбващи циркуляри.

Повече

Skil прави всичко възможно да улесни домашните майстори, като специално внимание се обръща на неопитните.

Повече

ONE DESIGN WEEK 2016 представя195 чуждестранни и 132 български артисти.

Повече

Поставете ролетката, плъзнете бутона, натиснете и готово – с лазерната ролетка Zamo от Бош измерването на дължини и разстояния е супер лесно.

Повече

След мащабен проект по ребрандиране, марката TED зарадва своите клиенти и партньори не само с напълно обновена и модерна визия, но и с изцяло ново продуктово портфолио в реновирания фирмен магазин.

Повече
Брандове
Анкета
При създаването на нов интериор се доверявате предимно на:

Собствения си вкус и познания

Съветите на интериорен дизайнер

Препоръките на производител

Предложения от интериорните списания

От всичко изброено по малко

Моля, въведете вашият email.
Всички полета са задължителни!
Нямате регистрация? Регистрирайте се!
Моля, влезте в системата като въведете email и парола.
Всички полета са задължителни!
Нямате регистрация? Регистрирайте се!
Mebeli.info гарантира неприкосновеността на вашите лични данни. Информацията, която въведете тук, няма да бъде предоставяна на трети лица.
Всички полета са задължителни!

Enter code refresh code