Един от най-скандалните стилове на ХХ век е Дадаизмът или просто Дада. Той обхваща всички сфери на изкуството – музиката, литературата, живописта, театъра, киното, танцовото изкуство, модата и дори архитектурата и мебелите. За краткото време на своето съществуване – от 1916 до 1923 г. – той оставя ярък отпечатък и оказва силно влияние върху последвалия го сюрреализъм.
Какво представлява Дадаизмът
Ужасът от войните в началото на 20-и век и натрупаното напрежение рефлектират върху творчеството на онова време. Така се заражда авангардно изкуство, което отрича всички закони на естетиката – изключва съвместими цветовите комбинации, ясни линии и геометрични форми, бяга от логика и смисъл. Като един вид протест творците се опитват да изразят своето презрение към правителствата, техния цинизъм, липсата на човечност, логика и жестокостта, която причиняват.
Началото
Дадаизмът се заражда едновременно в Цюрих и Ню Йорк, като във всяка страна той се развива независимо един от друг. За негови основатели се считат германският поет и драматург Хуго Бал, френско-румънският поет с еврейски корени Тристан Цара, френският художник Марсел Дюшам, германският художник Рихард Хюлсенбек, германо-френският поет, скулптор и художник Жан Арп и още няколко артистични фигури от началото на 20-и век. Всички тези известни личности са ярки представители на Дадаизма в живописта, литературата, музиката и други области на изкуството.Дадаистите, уморени от националните разногласия, които навлича Първата световна война, мечтаят да обединят творчеството на народите по света в едно цяло. Повечето от артистите дадаисти създават своето творчество във Франция и Германия, но стилът се разпространява и в други страни по света като Русия, Холандия, Армения, Италия, Югославия, Япония и др. В средата на двайсетте години на двадесети век тази тенденция постепенно се слива с експресионизма и сюрреализма.
Артлекс на Дада от Тео фон Дюрсбург за пътуваща изложба, 2010 г.
„Фонтан“, проект на Марсел Дюшан, реплика на модела от 1917 г., скандализирал обществеността при първата си поява, днес – един от символите на модерното изкуство
Дадаизъм в изкуството
Най-популярният тип творчество в този стил е колажът. Художниците лепят различни парчета цветна хартия, плат и други закачливи материали върху твърда основа.Всички представители на дадаизма в живописта чрез своите произведения напълно отричат всичко логично, унищожават духовните и социалните канони, формирани през вековете и създават глуповати картини и колажи. Те обаче са голям хит, тъй като напълно съответстват на състоянието на обществото.Към живописта често дадаистите добавят и други творчески области. Те съчетават картини със силна музика, рецитиране на литературни произведения и танци в една изложба.Музиката в стил Дада е шумна и изважда на показ животинската природа на обществото.Танците в този стил са набор от плавни и несвързани движения, а костюмите на танцьорите са изработени в зигзаго-кубистичен стил, който не допринася за тяхната естетика. Литературата също не е особено смислена, основно се изразява в поеми, в които вместо думи се използва набор от примитивни звуци. Филмите и пиесите в този стил също са нелогични и имат странни несвързани заглавия.
Дадаизмът в Америка
Американският Дадаизъм е много различен от европейския. Той не изразява политически протест и разочарование, а се основава на хумор и ирония. През 1917 г. например французинът Марсел Дюшам, който е сред най-тиражираните дадаисти в Ню Йорк, поставя като експонат в изложба на Обществото на независимите художници писоар, на който залепва табела с надпис „Фонтан“, с което шокира всички посетители. Скулптурата, забранена в онези дни, днес се счита за паметник на модернизма, дори се определя като „най-влиятелното произведение на съвременното изкуство“.
„Парад на любовта“, маслено платно на Франсис Пикабия, 1917 г., Музей на модерното изкуство, Ню Йорк Колаж на Раул Хаусман от 1919 г.
Дада след края на Дадаизма
До края на 1924 г. Дадаизмът престава да съществува като отделна тенденция в изкуството. Той се слива със сюрреализма и социалния реализъм във Франция и с модернизма в Германия. Много експерти с право го наричат предшественик на постмодернизма, възникнал по време на националното отчаяние. По време на Втората световна война повечето дадаистки художници се преместват в Съединените американски щати.
Адолф Хитлер, признавайки само своите идеали, смята изкуството Дада за дегенератив, оскверняващ истинските (по негово мнение) ценности и недостойния стил на съществуване, затова преследва и затваря артисти, които работят в този стил, в концентрационни лагери.
Някои смятат, че Ленин е член на дадаисткия клуб, тъй като поддържа връзка с представители на това движение.
В по-ново време периодично известни музеи организират изложби на произведения на Дада. Такава пътуваща изложба например се проведе през 2006 г. в Музея на модерното изкуство във Вашингтон и в Националната художествена галерия в Париж. Тя показа творби на дадаисти с почит към паметта на загиналите в дните на нацистка Германия художници.
„Подаръкът“, дизайн Ман Рей, 1921 г. „Велосипедно колело“, дизайн Марсел Дюшан, 1913 г., експонат в Музея за модерно изкуство, Ню Йорк
… и още в >>>>> СПИСАНИЕ ДМТ 2/2021