Легендарният финландски дизайнер професор Ееро Аарнио е на 85 години, но няма никакво намерение да забавя темпото. Творчеството му, разпознаваемо по цял свят, е свързано с възхода на мебелите от фибростъкло и пластмаса през 60-те години, а стилът му – едновременно скулптурен и игрив, отразява попкултурата на времето. И тъй като тази година Финландия празнува 100 години независимост, интересът към творчеството му е особено голям. Музеят на дизайна в Хелзинки посвети на Ееро Аарнио голяма ретроспективна изложба, която беше показана и в Швеция. Тя включваше не само най-емблематичните му работи, но и процеса на създаването им, начина на работа на дизайнера – със скици и прототипи, а също и производствения процес. Роден в Хелзинки през 1932 г., Аарнио не се е отдалечил много от корените си. Днес живее и работи в близкото селище Вейкола заедно със съпругата си Пирко Атила, с която са женени от 61 години. Къщата си край едно от многобройните езера е проектирал лично през 1989 г. в духа на модернизма, в градината си има сауна, а в студиото му цари организиран хаос. Аарнио не признава компютъра – и до днес скицира всичките си проекти с молив, на ръка. „Да рисуваш мебели, е същото, като да рисуваш жив модел. Правя го инстинктивно, нямам нужда да меря нито сантиметър“ – казва дизайнерът, който работи на голямо бюро с гледка към езерото. Още преди да завърши Института по приложни изкуства в Хелзинки, той проектира първия си продукт – табуретката Rattan Stool, която се произвежда и днес. Работил е като дизайнер във финландската фирма Asko, бил е интериорен дизайнер и фотограф, а собствено студио основава през 1962 г.
Световната слава идва при него изведнъж през 1966 г., когато на панаира в Кьолн е показан неговият фотьойл от фибростъкло във формата на топка – Ball Chair. Столът е толкова необичаен за времето си, че производителят Asko поръчва само сто екземпляра за щанда си. Успехът обаче е светкавичен – столът се продава в над 30 страни. През следващите години Ball Chair е почти задължителен елемент от футуристичните интериори в научнофантастичните филми, появява се в телевизионни студия, в домове на попзвезди и в модни фотосесии по цял свят. Той е революционен продукт, който маркира нов период в дизайна и производството на мебели – времето на фибростъклото и пластмасата, ярките цветове и провокативните форми. През следващите години Аарнио проектира още два продукта, свързани с Ball Chair: табуретката Pastil, която идеално запълва празнината във вътрешността на стола, и прозрачния Bubble Chair, който има същата звездна съдба като своя предшественик. През следващите години проектира още много мебели и осветителни тела, а кариерата му тръгва отново нагоре през новия век благодарение на успешното му сътрудничество с италианския бранд Magis. Неговият детски стол/декоративен предмет Puppy става следващ световен бестселър с името на Аарнио. По този повод авторът коментира: „Възможно е да създадеш нова потребност. Puppy е добър пример за това. Никой няма нужда от него, но толкова много хора искат да го имат.“ Въпреки че е отворен и дружелюбен човек, Аарнио винаги е работил сам. „Аз съм създателят на моя дизайн“ , казва той, и смята съпругата и дъщерите си за единствените „съучастници“ в своята работа. Днес неговите мебели са в музеите на дизайна по цял свят – от МОМА в Ню Йорк до Баухаус в Сидни и музея на Vitra във Вайл на Рейн, а творчеството на Ееро Аарнио е все така актуално, въпреки огромните промени в света на дизайна през последните десетилетия.
Източник: СПИСАНИЕ МД
АВТОР:
Цветана Шипкова
Цветана Шипкова е между най-опитните български журналисти в областта на интериорния дизайн и архитектурата. Дългогодишен главен редактор на списание „Наш дом“, редакционен директор на Abitare Bulgaria, част от екипа на Bravacasa, от 2016 година тя е главен редактор на списание „MD мебелен дизайн и интериор“ .